Gedurende de winterperiode wordt er veelvuldig gestrooid om de wegen begaanbaar te houden en de verkeersveiligheid te waarborgen. Dit is een groot goed en voorkomt veel blikschade waar we erg blij mee zijn. Een nadeel van deze interventie is echter de schade die het strooizout aanricht op de carrosserie van je auto. De laklaag heeft helaas veel te lijden gedurende deze periode van het jaar. Deze laag wordt aangevreten door het zout, met name reeds licht beschadigde plekjes zijn zeer ontvankelijk voor deze aanval. Verdere roestvorming op termijn is het gevolg.
Veel mensen wachten tot het einde van de vorstperiode met het verwijderen van dit agressieve goedje. Hiermee geef je de pekel echter alle tijd om goed in te werken op de lak en andere belangrijke plaatsen, zoals onderdelen in de ophanging en de veren. Als je deze pekelresten echter bijtijds verwijderd, kun je een hoop leed en onderhoudskosten voorkomen. Daarnaast voorkom je daarmee dat je in een lange rij beland voor de wasstraat tegen de tijd dat de temperatuur weer boven nul is gekomen.
Kies je ervoor om de auto zelf tussendoor af te spoelen, dan is het belangrijk om te weten dat je dit NIET met warm water moet doen. Warm water lost het zout namelijk op, waardoor het nog meer in alle kleine openingen duikt. Op termijn zal dit dus alleen maar leiden tot meer schade. Bij tussentijds zelf-reinigen luidt het devies dus: Eerst afspoelen met koud water en zodra alle zoutresten weggespoeld zijn pas overgaan op warm water.
Ga je naar een wasstraat: Kies dan een wasprogramma inclusief wiel- en bodemwassen, omdat juist daar veel hoeken en gaten zitten waar de pekel zich ophoopt.
Tevens is het aan te raden een beschermende waxlaag aan te laten brengen. Hierdoor hecht de volgende onontkoombare lading pekel zich minder makkelijk aan de carrosserie en worden plaatsen waar de lak reeds beschadigd is extra beschermd.